lördag 10 juli 2010

Sejrace och kontakt med megaflundra


Idag hade Ulf, Håkan och Jens fint sejfiske utanför Väröy med toppfiskar på 15,24 kg (Ulf - bilden), 13,5 kg och 12,6 kg. Strömmen var optimal på eftermiddagen för sejfisket och då passade det perfekt med sovmorgon för grabbarna efter nattens rockfestival-deltagande på Väröy... Bra jobbat!

Idag fick vi besök av Björn "Sportfishing News" Blomquist och vi kastade oss givetvis i båten för att försöka få på gårdagens expresslok (se nedan) eller annan storflundra men inte ett pet på vare sig betsfisk eller gummijiggar av olika fabrikat. Nya tag imorgon.

Igår var jag och Abel ute och testade Hälleflundra hotspots på djupare vatten. Stora tyska Royber Jigs sjösattes och på första driften landar jag en liten sprallis som återsätts. På tredje driften i strömvändningen får Abel på det tyngsta hugget jag sett och den tyngsta Johan varit med om. Fisken kör iväg stenhårt och rusar. Spöt liknar ett "U". Bromsen är tungt ställd på Penn TRQ 100:an och det bara bär iväg. Jag kör efter med båten och fisken sitter fint. Efter 10 min fight ställer sig tyvärr spöt rakt upp. Vad hände??? Lös lina vevas hem och upp kommer ett öppet beteslås. Helvete!!!! Svordomarna visste inga begränsningar. Den fisken hade vi verkligen velat se. Sportfiske är sportfiske och denna gång gick fisken segrande ur striden. Inga andra båtar fiskar i området förutom WW-båtarna. Igår landade Johan en 10,5 kgs hälle på ett annat hak efter 10 min fiske. Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tid med "rätt" grejer. Då är hälleflundrafiskt inte så komplicerat... men annars kan det vara långt mellan hälle-huggen.

Nu ska vi njuta av stekt och ugnsbakad mörad kveite som Abel tillagt, snabbgravad makrill, kokt potatis, sallad, Römmesås mm. Garanterad succé!!!
Mvh, Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar